Pepatah dan
Bidalan
Pengenalan
Pepatah
dan Bidalan Malayu lahir daripada pengalaman dan pengamatan alam sekeliling
yang teliti oleh masyarakat Melayu lama. Oleh itu, pepatah dan bidalan Melayu
dapat mencerminkan kehidupan masyarakat di kala itu.
Selain
itu, pepatah dan bidalan Melayu merupakan sekumpulan kata yang tersusun dan
mengandungi makna atau pengertian yang tertentu. Susunan katanya pendek tetapi
menepati makna yang ingin disampaikan. Susunan kata yang sedap didengar, bijak
serta tepat pengertiannya ini telah menjadi pengucapan orang ramai sejak
turun-temurun.
Sesungguhnya
tujuan utama penciptaan pepatah dan bidalan Melayu adalah untuk memberikan
pengajaran kepada masyarakat pada zaman dahulu kala. Selain itu, pepatah dan bidalan Melayu berfungsi sebagai
pengawal sosial. Hal ini bermaksud masyarakat dahulu kala sering menegur
anggotanya dengan cara berkias ibarat melalui
pepatah dan bidalan Melayu. Dengan cara demikian, orang yang ditegur
tidak mudah tersinggung. Begitulah juga dengan pihak penegur yang lazimnya
terdiri daripada orang tua-tua, tidak akan berasa segan untuk berbuat demikian
apabila diperlukan. Misalnya, apabila seorang tua yang ingin menegur sikap
bebas anak gadisnya akan menggunakan peribahasa yang berbunyi “takkanlah perigi
yang mencari timba”. Dalam konteks lain pula, seorang guru akan menasihati anak
muridnya yang berasa malu untuk bertanya sesuatu dengan menggunakan peribahasa
ini, “malu bertanya sesat jalan, malu berdayung perahu hanyut”.
Oleh sebab Melayu dan Islam merupakan
sinonim, pegangan dalam agama Islam turut digambarkan secara meluas dalam
pepatah dan bidalan Melayu. Misalnya anjing dan babi yang haram di sisi Islam
itu melambangkan orang tamak, jahat, dan penuh dengan kehinaan. Contohnya
pepatah dan bidalan Melayu adalah melepaskan anjing tersepit, sesudah lepas, ia
menggigit atau anjing mengulangi bangkai; bagai babi merasai gulai, dan
seumpamanya.
Tambahan pula, pepatah, bidalan,
perbilangan, perumpamaan, dan simpulan bahasa dikumpul peribahasa Melayu. Kini
kata-kata hikmat pujangga dan ilmuan yang telah lama digunakan dalam masyarakat
turut dianggap sebagai peribahasa
Mereka
yang mahir menggunakan peribahasa dianggap telah menguasai kemahiran berbahasa
dan mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam bahasa Melayu. Mereka juga boleh
dianggap sebagai pencinta bahasa tersebut. Sebagai satu daripada variasi dalam
bahasa, peribahasa telah membantu dalam perkembangan sastera dan bahasa Melayu
sehingga boleh dianggap setanding dengan bahasa utama dunia yang lain.